Kiedy pewnego ranka zeszłego marca wyciąłem plaster cytryny na herbatę, stwierdziłem, że nie mogę wykryć znajomy zapach cytrusów. Okazało się też, że nie mogłem posmakować dżemu brzoskwiniowego na moim grzance. W ciągu nocy wydawało mi się, że zniknęły zmysły węchu i smaku. W poprzednich dniach miałam bóle ciała i dreszcze, które przypisywałam późnozimowym przeziębieniom – nic, jak sądziłam, środek przeciwbólowy i jakiś czas przestoju nie mogły mi pomóc. Ale później tego samego dnia zobaczyłem artykuł w gazecie o utracie węchu i smaku u pacjentów z COVID – 19, i zdałem sobie sprawę, że prawdopodobnie złapałem wirusa. Chociaż miałem szczęście, że w końcu doszedłem do siebie bez wizyty w szpitalu lub gorzej, miesiące po negatywnym wyniku testu na COVID, moje zmysły węchu i smaku nadal nie są w pełni odzyskane.

Wiem, że nie jestem w tym sam. Według US News and World Report , 86% pacjentów z łagodnym do umiarkowanego COVID – 19 – łącznie ponad sześć milionów osób zgłosiło problemy ze zmysłem zapachu, podczas gdy podobny odsetek miał zmiany w postrzeganiu smaku. (Smak i zapach współdziałają, aby stworzyć wrażenie smaku.) Jest to dodatek do 13. U 3 milionów Amerykanów zdiagnozowano brak węchu – termin medyczny określający utratę węchu – związany z innymi wirusami układu oddechowego, urazami głowy i innymi przyczynami. U wielu z nas poprawa następowała powoli.

Utrata węchu wpływa na nasze zdrowie i jakość życia

Nasze zmysły – węch, wzrok, słuch, smak i dotyk – są mostami łączącymi nas ze światem, w którym żyjemy, z samym życiem. Znokautuj dwa z pięciu mostów i zniknie 40% naszego wkładu sensorycznego. Zmysły dodają bogactwa i tekstury codziennemu życiu; są misternie związane z naszymi emocjami. Utrata węchu lub smaku może nie wydawać się tak drastyczna, jak duszność lub wyniszczające zmęczenie, którego doświadczyło wiele innych osób po COVID, ale wpływ może nadal być dość demoralizujący. Nie możesz już poczuć znajomego zapachu swoich bliskich ani skosztować ulubionego dania. Autorka i poetka Diane Ackerman opisuje te szczególne smaki i zapachy jako samą „mocną soczystość życia”.

Utrata węchu i smaku może również wpływać na nasze zdrowie, powodując słaby apetyt i niepożądaną wagę utrata. Pacjenci z brakiem węchu nie mogą już dłużej cieszyć się jedzeniem lub mogą nie jeść wystarczająco dużo lub całkowicie pomijać posiłki. Może nawet stanowić zagrożenie egzystencjalne, narażając nas na ryzyko w wykrywaniu pożarów, wycieków gazu lub zepsutej żywności.

Wszystkie te skutki pomagają wyjaśnić, dlaczego ostatnie badania powiązały anosmię po COVID z Depresja i niepokój. Jury wciąż nie zastanawia się, czy ma to związek z utratą węchu lub smaku per se – czy też z wpływem wirusa na ośrodkowy układ nerwowy. Jedno wiemy jednak na pewno: nastrój i węch są ze sobą ściśle powiązane. 5, 000 – plus członkowie grupy na Facebooku dla osób cierpiących na anosmię po COVID mogą potwierdzić że. Uczucia wyrażane w ich postach rozciągają się od zwykłej tęsknoty do pełnego smutku.

Wychodzenie ze straty

Dobra wiadomość jest taka, że neurony węchowe są zdolne do regeneracji. Zła wiadomość jest taka, że nie każdy wróci do swojego poziomu funkcjonowania sprzed COVID. I niestety, niektórzy z nas mogą nigdy nie odzyskać zmysłu węchu lub smaku. Według niektórych ekspertów, pacjenci z pozawirusową utratą węchu mają około 60% do 80% szans na odzyskanie części funkcji węchu w ciągu roku. Ponieważ zmysł węchu zwykle słabnie z wiekiem, powrót do zdrowia może trwać dłużej i być mniej niż całkowity dla osób starszych.

Rozkoszuj się tym, co potrafisz może doświadczyć i zaangażować umysł

Aby rozbudzić nerwy węchowe, większość specjalistów zaleca trening węchu, codzienną rutynę wąchania olejki eteryczne, takie jak cytryna, eukaliptus, goździki, róża i inne. Jeśli cierpisz na utratę węchu, nie zniechęcaj się, jeśli niektóre esencje pachną inaczej niż się spodziewałeś: zniekształcenia związane z utratą węchu (troposmia) nie są rzadkie.

zasada uważności odgrywa tutaj ważną rolę. Jeśli w ogóle nie możesz powąchać esencji, spróbuj zapamiętać zapach; innymi słowy, zaangażuj swój umysł w wywoływanie tego doznania. Podczas jedzenia, jeśli nie możesz posmakować pełnej gamy smaków potrawy, zwróć uwagę na te podstawowe – słodki, gorzki, kwaśny, słony czy umami – a także na konsystencję potrawy i wrażenia na podniebieniu. Pomoże ci to skupić się na tym, co nadal możesz smakować, a nie na tym, czego nie możesz. Na przykład, gdy jem ciemną czekoladę, czuję tylko gorzki i słodki smak; jeśli chodzi o smak ziaren kakaowca, wciąż muszę polegać na swojej pamięci.

Stare powiedzenie „Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni”, nabiera nowego znaczenia po zastosowaniu do strat związanych z COVID – 19. Te straty zmuszają nas do stania się bardziej uważnymi i samoświadomymi, a ostatecznie bardziej odpornymi. Musimy także nauczyć się cierpliwości i doceniać stopniowy postęp. Niedawno, po raz pierwszy od miesięcy, poczułem w herbacie powiew cytrusów. Cytryna nigdy nie pachniała tak słodko.

Wskazówki i strategie radzenia sobie

W mojej praktyce z pacjentami po Straty z COVID, a podczas mojego własnego wyzdrowienia okazały się pomocne następujące strategie radzenia sobie.

  • Potwierdź swoje uczucia co do straty.
  • Skonsultuj się ze specjalistą od uszu, nosa i gardła.
  • Rozważ dostosowanie sposobu gotowania do bardziej ostrych potraw.
  • Zachowaj nadzieję na wyzdrowienie.
  • Pielęgnuj poczucie wdzięczności: ty przeżyli potencjalnie śmiertelną chorobę.
  • Aby uzyskać dodatkową pomoc, udaj się do doradcy lub dołącz do grupy wsparcia.